Erhverv
Handelsbetingelser
(Sidst revideret den 1. marts 2021)
Følgende handelsbetingelser som beskrives i denne tekst, fastsætter vilkårene for aftalen mellem CEKURA A/S, CVR nr. 34046352, beliggende Amagerbrogade 41, 1, 2300 København S, (herefter ”CEKURA”) og erhvervskunder.
”Kunden” betyder det selskab eller virksomhed, som har afgivet en ordre til CEKURA.
”Produkt” betyder de af CEKURAs produkter, som er genstand for at ordre er afgivet af Kunden til CEKURA.
Kunden er ikke nødvendigvis også brugeren af produkter og da det er Kunden, der indgår aftalen, er det også Kunden, der skal sørge for, at nedenstående betingelser til hver en tid opfyldes.
1. Gyldighed
1.1 Disse Salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle afgivne tilbud, salg og leveringer af Produkter fra CEKURA, medmindre andet er skriftligt
2. Tilbud ordre og serviceydelser
2.1 Alle tilbud fra CEKURA, herunder tilbud pa CEKURAs hjemmeside (cekura.dk/erhverv), udgør alene en opfordring til Kunden om at fremsætte et tilbud ved afgivelse at en ordre til CEKURA.
2.2 Kundens ordre er ikke bindende for CEKURA, førend CEKURA har accepteret
2.3 Kunden har i forbindelse med sin ordreafgivelse til CEKURA mulighed for at tilkøbe en eller flere Serviceydelser. Den eller de tilkøbte Serviceydelser faktureres sammen med de ordrede
2.4 Når Kunden har afgivet en ordre, kan Kunden ikke foretage ændringer i denne, herunder ændringer i forhold til specifikationer, medmindre dette accepteres af CEKURA
3. Produktinformation
3.1 Oplysninger om produktinformation, herunder tegninger, specifikationer og lignende, samt andre detaljer findes i CEKURAs kataloger, reklamer, salgsfremmende materiale samt CEKURAs hjemmeside.
3.2 Medmindre andet er aftalt, herunder særlige krav til kvalitet, vil alle Produkter blive leveret som en almindelig handelsvare og uden ansvar for specielle kvalitetskrav.
3.3 CEKURA hverken garanterer eller indestår for, at Produktet egner sig til Kundens behov/anvendelse, eller at Produktet har særlige egenskaber. Det er derfor Kunden, som er ansvarlig for at sikre, at Produktet egner sig til Kundens behov/anvendelse, eller at Produktet har særlige egenskaber.
4. Levering og risikoens overgang
4.1 Normalt sender CEKURA Produkter med almindelig pakkepost. Forventet leveringstid er 2-5 hverdage.
4.2 Såfremt der forekommer længere leveringstider, kontaktes Kunde af CEKURA for nærmere information.
4.3 Såfremt leveringen af Produktet foretages af fragtfører udpeget af CEKURA, overgår risikoen for Produktets hændelige undergang ved leveringen til den aftalte. Medmindre andet er aftalt, betaler Kunden et nærmere fastsat distributionstillæg for levering af Produktet. Leveringen er betinget af, at aflæsningsstedet er tilgængelig ad farbar vej. Kunden er ansvarlig for, at der kan ske omgående aflæsning på den aftalte leveringsadresse. Kunden afholder eventuelle meromkostninger, såfremt aflæsning ikke kan ske som forventet.
4.4 I alle andre tilfælde end nævnt i pkt. 4.3 overgår risikoen for Produktets hændelige undergang ved Kundens eller en af Kunden udpeget fragtførers afhentning at Produktet fra det lager eller lokation, hvor Produktet henstår.
4.5 Leveringstidspunktet kan være aftalt til en bestemt dato eller inden for en fastsat tid. Der tages forbehold for ændring af leveringstidspunktet, såfremt samtlige oplysninger eller informationer fra Kunden eller tredjemand, der er nødvendige for ordrens udførelse, ikke indenfor rimelig tid inden leveringstidspunktet, er kommet til CEKURAs kendskab. Der tages endvidere forbehold for forsinkelse fra CEKURAs leverandører.
4.6 CEKURA forbeholder sig retten til at foretage delleverancer.
4.7 Vedrører ordren af Produkter, som på ordredatoen ikke er på CEKURAs lager, vil CEKURA indenfor rimelig tid underrette Kunden herom, samt oplyse hvornår levering forventes at kunne
4.8 I forbindelse med leveringen skal Kunden straks foretage en grundig og passende undersøgelse af det leverede Produkt. Hvis Kunden vil påberåbe sig, at det leverede Produkt har en synlig skade, skal Kunden straks og senest på leveringsdagen give CEKURA meddelelse herom. Hvis Kunden vil påberåbe sig, at det leverede Produkt havde en usynlig skade ved leveringen, skal Kunden senest 5 dage fra leveringen af Produktet til Kunden give meddelelse herom til Hvis Kunden vil påberåbe sig, at CEKURA ikke har leveret det bestilte antal Produkter eller at CEKURA ikke har leveret det faktisk bestilte Produkt, skal Kunden senest 5 dage fra leveringen af Produktet til Kunden give meddelelse herom til CEKURA. Såfremt Kunden i forbindelse med leveringen af Produktet har kvitteret på et fragtbrev uden anmærkninger, er Kunden efterfølgende afskåret fra at gøre gældende; at det leverede Produkt havde en synlig skade ved leveringen eller at der ikke er blevet leveret det bestilte antal Produkter.
4.9 Hvis levering ikke sker til det aftalte leveringstidspunkt, er Kunden berettiget til ved en klar og tydelig meddelelse til CEKURA at give en sidste rimelig frist for levering. Såfremt levering ikke sker indenfor den af Kunden fastsatte frist, er Kunden berettiget til ved en klar og tydelig meddelelse til CEKURA at annullere ordren i forhold til det forsinkede Produkt, forudsat at Kunden ved fastsættelse af den sidste frist for levering har oplyst, at Kunden vil annullere ordren, såfremt levering ikke finder sted. jf. 15.5.
4.10 CEKURA er berettiget til at kræve betaling for rimelige omkostninger afholdt af CEKURA, som følge af at leveringen har været udskudt på grund af Kundens forhold, herunder opbevaringsomkostninger samt ekstra håndterings- og transportomkostninger. Det oprindeligt aftalte leveringstidspunkt skal i så fald anses for leveringstidspunktet i relation til de aftalte leveringsbetingelser, herunder særligt risikoens
5. Fakturering
5.1 Kunde betaler for Produkter samt øvrige tilkøb via faktura som fremsendes til mail oplyst af Kunde til CEKURA i forbindelse med Ordren. Eller ved fremsendelse med EAN nummer, ligeledes oplyst af Kunde til CEKURA i forbindelse med Ordren.
5.2 CEKURA forbeholder sig ret til at opkræve et administrationsgebyr på kr. 35,00.
5.3 Fremsendelse af fakturaer sker til den af Kunden oplyste mailadresse eller EAN nummer. Det er derfor Kundens ansvar at sørge for at CEKURA har de korrekte oplysninger.
5.4 Såfremt Kunden har tilgodehavende hos CEKURA, kan dette udbetales ved at kontakte CEKURAs Bogholderi på faktura@cekura.dk, hvor registrerings- og kontonummer som pengene skal overføres til, oplyses.
6. Betaling
6.1 Betaling sker i danske kroner. Alle priser er eksklusive moms.
6.2 Sidste rettidige betalingsdag er netto 14 dage medmindre andet er aftalt.
6.3 Hvis betaling sker efter forfaldsdag, skal Kunden betale rente af det forfaldne beløb med 2 % pr. påbegyndt måned. Desuden er CEKURA berettiget til at opkræve rykkergebyr og et kompensationsbeløb i henhold til rentelovens bestemmelser.
6.4 Manglende eller delvis betaling af den samlede regning er et udtryk for misligholdelse af aftalen fra Kundes side.
6.5 Kunden er ikke berettiget til at modregne med eventuelle modkrav mod CEKURA og har ikke ret til at tilbageholde dele af købesummen pa grund af modfordringer af nogen art.
7. Ejendomsforhold
7.1 Med de begrænsninger, der måtte følge af ufravigelige lovbestemmelser, forbeholder CEKURA sig ejendomsretten til det solgte Produkt, indtil den fulde købesum inklusive eventuelt påløbne omkostninger, rente er betalt til CEKURA.
8. Returnering
8.1 Kunden kan undtagelsesvis returnere købte Produkter og altid forudsat at Produktet er i ubeskadiget stand og returneres i original og uåbnet emballage indenfor 14 dage fra modtagelse.
8.2 Dette skal accepteres skriftligt af CEKURA på forhånd.
9. Garanti
9.1 Såfremt fabrikanten/producenten af Produktet yder en garanti, som Kunden kan støtte ret på, vil alene fabrikanten/producenten hæfte for denne garantiforpligtelse. Kunden kan således ikke rejse krav mod CEKURA som følge af fabrikantens/producentens garanti.
10. Mangler og reklamation
10.1 Hvis Kunden vil påberåbe sig en mangel ved Produktet, som Kunden har eller burde have opdaget, skal Kunden straks og senest 5 dage fra leveringen af Produktet give CEKURA meddelelse herom samt anføre, hvori manglen består. Det er Kunden, der har bevisbyrden for, at den mangel som Kunden påberåber sig ved Produktet, var til stede pa tidspunktet for leveringen af Produktet til Kunden, jf. pkt. 4. Såfremt der ikke foreligger nogen mangel, som CEKURA er ansvarlig for, har CEKURA ret til godtgørelse for det arbejde og de omkostninger, som reklamationen har påført
10.2 Afhjælpning af mangler ved Produktet vil efter CEKURAs valg ske enten ved udbedring af manglen eller ved omlevering. Kunden er ikke berettiget til at gøre yderligere mangelbeføjelser gældende, og Kunden er således ikke berettiget til erstatning eller godtgørelse for tab og omkostninger, som Kunden måtte blive påført i forbindelse med udbedring eller omlevering, herunder omkostninger til montering og installering af det omleverede
10.3 Sker afhjælpning eller omlevering i henhold til 11.2 ikke indenfor rimelig tid, er Kunden under iagttagelse af dansk rets almindelige regler samt nuværende Salgs- og leveringsbetingelser berettiget til at lade reparationen udføre af tredjemand for CEKURAs regning, forudsat at dette sker pa fornuftig og rimelig måde, og efter at CEKURA er varslet herom. CEKURAs ansvar for en sådan reparation hos tredjemand er begrænset til de direkte omkostninger forbundet med reparationen af Produktet, og CEKURAs ansvar for reparationen hos tredjemand kan aldrig overstige Produktets pris. Alternativt er Kunden berettiget til at fastholde købet og fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen, dog højest 15 % af købesummen for Produktet. Såfremt manglen kan anses for væsentlig, er Kunden i stedet berettiget til at annullere ordren samt eventuelt kræve erstatning, jf. pkt. 11.2.
10.4 Har Kunden ikke inden 12 måneder efter leveringsdagen, pkt. 4, påberåbt sig en eventuel mangel ved det leverede Produkt overfor CEKURA, kan Kunden ikke senere gøre manglen gældende. Anvendes Produktet mere intensivt, end det er aftalt eller kan anses for forudsat ved ordrens indgåelse, forkortes denne periode forholdsmæssigt. For dele, der er udskiftet eller repareret, påtager CEKURA sig de samme forpligtelser, som gælder for det oprindeligt solgte Produkt i et tidsrum af 12 måneder, dog således at CEKURAs mangelansvar ikke for nogen del af det solgte Produkt kan udstrækkes til mere end 18 måneder fra det oprindelige leveringstidspunkt.
11. Ansvarsbegrænsninger ved forsinkelse, mangler eller fejlleverancer
11.1 CEKURA kan i intet tilfælde gøres ansvarlig for driftstab, avancetab eller andre indirekte tab og følgeskader, herunder konventionalbods betalinger eller betaling af andre boder, i anledning af forsinkelse eller mangler ved det solgte Produkt, medmindre CEKURA har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det samme gælder i forhold til fejl leverancer, som kan henføres direkte til CEKURA. Det samme gælder endvidere i relation til CEKURAs forsinkelse i forhold til levering af en eller flere af Kunden tilkøbte Serviceydelser.
11.2 CEKURAs samlede erstatningsansvar kan i intet tilfælde overstige Produktets pris.
11.3 Forandring af eller indgreb i det solgte Produkt uden CEKURAs skriftlige samtykke fritager CEKURA for enhver forpligtelse i forhold til Produktet.
11.4 Såfremt Kunden berettiget annullerer ordren som følge af en væsentlig mangel eller væsentlig forsinkelse og foretager køb af et produkt svarende til Produktet, kan Kunden kræve sine direkte og dokumenterbare omkostninger ved anskaffelse af det tilsvarende produkt fra en anden leverandør dækket af CEKURA, som dog i intet tilfælde kan overstige 15 % af prisen for det mangelfulde eller forsinkede Produkt. Kunden har herudover ikke ret til nogen anden erstatning i anledning af annulleringen af ordren, herunder transportomkostninger eller lignende.
11.5 Følgende omstændigheder (force majeure) medfører ansvarsfrihed for CEKURA, såfremt de forhindrer levering af Produktet eller gør opfyldelsen urimelig byrdefuld: Arbejdskonflikt, strejke, lockout og enhver anden omstændighed, som parterne ikke har kontrol over, såsom brand, krig, mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, usædvanligt vejr og naturkatastrofer, herunder vulkanudbrud og skybrud, mangel pa transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraft samt mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra leverandører, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder. Omstændigheder som nævnt, der var indtruffet inden tilbuddets afgivelse/ ordres indgåelse, medfører kun ansvarsfrihed, såfremt deres indflydelse pa ordrens opfyldelse ikke kunne forudses pa dette tidspunkt.
11.6 Det påhviler CEKURA inden rimelig tid skriftligt at underrette Kunden, dersom der indtræffer omstændigheder som nævnt i pkt. 11.5.
11.7 Såfremt forsinkelse ved levering skyldes force majeure, jf. pkt. 11.5, udskydes leveringstiden med den tid, som hindringen varer, idet begge parter dog skal være berettiget til ansvarsfrit at annullere ordren om levering af Produktet, når hindringen har varet i mere end 3 måneder. Nærværende bestemmelse finder anvendelse, uanset om årsagen til forsinkelsen indtræffer for eller efter udløbet af den aftalte leveringstid.
12. Produktansvar
12.1 For produktansvar gælder de til enhver gældende regler i dansk ret med de ansvarsbegrænsninger, der følger af disse Salgs- og leveringsbetingelser.
12.2 CEKURA kan kun ifalde ansvar for personskade forårsaget af et Produkt, hvis det kan bevises, at skaden er en følge af undladelse eller uagtsomhed udvist af CEKURA eller andre, som CEKURA er ansvarlig for.
12.3 CEKURA er ikke ansvarlig for eventuel skade på fast ejendom eller løsøre forårsaget af et Produkt, efter levering er ske CEKURA er heller ikke ansvarlig for eventuel skade på produkter, som er fremstillet af eller opbevares hos Kunden, eller på Kundens produkter, hvori et Produkt indgår.
12.4 CEKURA er ikke ansvarlig for driftstab, avancetab eller andre indirekte tab eller følgeskader, herunder konventionalbodsbetalinger eller betaling af andre boder, i anledning af at CEKURA har leveret et defekt Produkt til Kunden, medmindre Kunden kan dokumentere, at CEKURA har handle groft uagtsomt eller forsætligt.
12.5 Kunden skal friholde CEKURA for ethvert erstatningskrav vedrørende produktansvar fremsat af tredjemand mod CEKURA, i det omfang CEKURA i henhold til disse Salgs- og leveringsbetingelser ikke er ansvarlig overfor
13. Justeringer af aftalen
13.1 CEKURA kan løbende være nødt til at ændre aftalen. Sådanne ændringer vil blive varslet før de træder i kraft.
13.2 Ændringer til Kunders aftale vil blive varslet pr. mail.
14. Rettigheder
14.1 Alle rettigheder tilhører CEKURA og partnere som CEKURA har aftaler med.
14.2 Varemærket og andre logotyper, kendetegn, billeder mv. tilhører CEKURA eller CEKURAs samarbejdspartnere.
15. Persondataoplysninger
15.1 CEKURA følger både den nationale persondatalovgivning samt de nye EU-regler om beskyttelse af personoplysninger.
15.2 I forbindelse med, at der oprettes et abonnement hos CEKURA, registrerer CEKURA følgende oplysninger om:
Betaleren: navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse samt CVR nr.
CEKURA indsamler ovenstående oplysninger om Kunden og bruger for at kunne:
- Sende de fysiske varer der følger med bestillingen af produkter og serviceydelser.
- Sende informationer om Produkter og Serviceydelser til Kunden.
- Svare på forespørgsler eller anmodninger fra Kunde.
- Hjælpe og yde brugeren den bedst tænkelige service.
15.3 CEKURA indsamler kun oplysninger, som Kunden selv giver og behandler dem udelukkende efter instrukser fra Kunden. På den måde ved Kunden præcist, hvilke oplysninger CEKURA registrerer og hvorfor. Alle oplysninger indsamles via en krypteret forbindelse og kan kun ses af CEKURA.
15.4 Oplysningerne sælges på ingen måde til tredjemand og de bliver opbevaret sikkert på CEKURAs’ interne database.
15.5 Som Kunden hos CEKURA har Kunden pligt til at informere CEKURA, hvis der sker ændringer i de personoplysninger, der er registreret hos CEKURA. Ændringer kan for eksempel være i tilfælde af flytning, kontaktdata og så videre. Dette gælder for både Kunde- og brugeroplysninger. Kunden bedes i så fald kontakte CEKURA enten telefonisk eller skriftligt hurtigst muligt til CEKURA.
15.6 Kunden har altid ret til indsigt i de registrerede oplysninger; ret til at gøre indsigelse mod registreringen samt ret til sletning af oplysninger om sig selv.
15.7 CEKURA gemmer Kundens oplysninger så længe, Kundeforhold består og maksimum 5 år efter ophør for at leve op til regnskabskrav.
15.8 Kunden kan altid læse den gældende Privatlivspolitik på www.cekura.dk/erhverv-privatlivspolitik, ligesom Kunden ved henvendelse til CEKURAs Kundeservice kan få fremsendt politikken.
16. Tvister og klager
16.1 I tilfælde af uoverensstemmelse omkring aftalen, kan Kunden klage til CEKURA på 32 31 60 50, eller e-mail: mail@cekura.dk. Såfremt en uoverensstemmelse med CEKURA ikke bliver løst til Kundens tilfredshed, kan klage indgives til Kundeservicechefen der er klageansvarlig. Henvendelse sker til CEKURA A/S, Amagerbrogade 41, 1., 2300 København S eller mail@cekura.dk .
16.2 Disse salgs- og leveringsbetingelser er underlagt dansk ret.
16.3 Enhver tvist som måtte opstå i parternes samhandelsforhold, som er reguleret af disse handelsbetingelser og som ikke kan løses i mindelighed skal indbringes for Københavns Byret.