Chat with us, powered by LiveChat

Vigtig viden om hvordan du kommer korrekt op hvis du falder i eget hjem

Som i alle andre livstruende situationer er der ting, som man absolut ikke bør gøre, hvis man falder i eget hjem. Det fortæller vi mere om sidst i artiklen.

Herunder følger først en vejledning om hvordan man på en sikker måde kan komme op efter et fald i hjemmet.

1. Hvor slemt står det til?

At komme op for hurtigt efter et fald i hjemmet (eller et fald udendørs) øger faktisk risikoen for at komme endnu mere til skade. Derfor er det vigtigt at du, trods den ubehagelige situation får ro på og orienterer dig.

Gør det ondt nogle steder? Føles noget forkert? Vær sikker på at alt er ok, inden du begynder at rejse dig op.

1. Hvor slemt står det til?

At komme op for hurtigt efter et fald i hjemmet (eller et fald udendørs) øger faktisk risikoen for at komme endnu mere til skade. Derfor er det vigtigt at du, trods den ubehagelige situation får ro på og orienterer dig.

Gør det ondt nogle steder? Føles noget forkert? Vær sikker på at alt er ok, inden du begynder at rejse dig op.

2. Dan dig et overblik

Det er helt normalt at være bange og chokeret lige efter et fald. Men det er vigtigt at danne sig et overblik. Som regel vil der altid være et møbel, for eksempel en stol eller en taburet i nærheden. Eller en anden forhøjning. Kan du nå den? Undgå at forsøge at rejse dig op uden at støtte dig til noget, da kroppen kan være ekstra afkræftet efter faldet.

2. Dan dig et overblik

Det er helt normalt at være bange og chokeret lige efter et fald. Men det er vigtigt at danne sig et overblik. Som regel vil der altid være et møbel, for eksempel en stol eller en taburet i nærheden. Eller en anden forhøjning. Kan du nå den? Undgå at forsøge at rejse dig op uden at støtte dig til noget, da kroppen kan være ekstra afkræftet efter faldet.

3. Rul over på siden

Hvis du ligger på ryggen så forsøg at rulle over på siden ved først at dreje hovedet i den retning, du gerne vil hen. Flyt derefter dine skuldre, arm, hofter og til sidst dit ben – som vist på tegningen.

3. Rul over på siden

Hvis du ligger på ryggen så forsøg at rulle over på siden ved først at dreje hovedet i den retning, du gerne vil hen. Flyt derefter dine skuldre, arm, hofter og til sidst dit ben – som vist på tegningen.

4. Langsomt op

Brug armene til at skubbe overkroppen op. Løft hovedet.

4. Langsomt op

Brug armene til at skubbe overkroppen op. Løft hovedet.

5. Find et stabilt møbel

Støt dig forsigtigt på dine arme og knæ og bevæg dig hen til det nærmeste møbel. For eksempel en stol, en taburet, en trappe eller en anden forhøjning.

5. Find et stabilt møbel

Støt dig forsigtigt på dine arme og knæ og bevæg dig hen til det nærmeste møbel. For eksempel en stol, en taburet, en trappe eller en anden forhøjning.

6. Begynd at komme op

Placer hånden fladt på stolen og glid fremad på den ene fod, således at den er under dig – ligeledes fladt placeret i gulvet.

6. Begynd at komme op

Placer hånden fladt på stolen og glid fremad på den ene fod, således at den er under dig – ligeledes fladt placeret i gulvet.

7. Fuld stabilitet inden du rejser dig op

Placer ligeledes den anden hånd på stolen – gerne således at der er god mellemrum mellem dine hænder, så du har mest mulig stabilitet, når du om lidt skal op.

7. Fuld stabilitet inden du rejser dig op

Placer ligeledes den anden hånd på stolen – gerne således at der er god mellemrum mellem dine hænder, så du har mest mulig stabilitet, når du om lidt skal op.

8. Sæt dig op

Brug nu den forreste fod og begge hænder til at støtte dig til at komme op i siddende stilling på stolen.

8. Sæt dig op

Brug nu den forreste fod og begge hænder til at støtte dig til at komme op i siddende stilling på stolen.

9. Vent med at rejse dig helt op

Faldet kan have medført at du er chokeret og derfor ikke mærker, hvor udmattet din krop er oven på anstrengelserne. Det er derfor meget vigtigt at du bruger et par minutter på at hvile dig på stolen inden du rejser dig helt op.

9. Vent med at rejse dig helt op

Faldet kan have medført at du er chokeret og derfor ikke mærker, hvor udmattet din krop er oven på anstrengelserne. Det er derfor meget vigtigt at du bruger et par minutter på at hvile dig på stolen inden du rejser dig helt op.

hvis man er faldet før, vil man falde igen

Desværre er der mange ældre der er flove over at de er faldet. Derfor holder de det skjult. Men fald behøver ikke at skyldes det, at du er blevet ældre. I langt de fleste tilfælde er der en underliggende årsag, som man kan blive behandlet for og dermed reducere sin risiko for fald.  Hvis du derimod ikke gør noget ved det, kan du være ret sikker på at falde igen. Risikoen for gentagne fald er i følge Sundhedsstyrelsen nemlig helt oppe på 50%!

Derfor anbefaler vi stærkt at du allerede efter første fald hurtigst muligt kontakter din læge og er åben omkring situationen, for at forebygge fremtidige fald.

40% af alle knoglebrud sker ikke ved selve faldet

Hele 40% af alle knoglebrud i forbindelse med et fald sker når man forsøger at komme op igen på en uhensigtsmæssig måde.

Derfor er det vigtigt at man  kommer op på en korrekt måde og undgår følgende:

At rejse sig for hurtigt op. Selv om man ikke mærker smerten med det samme, kan man sagtens have slået sig. Derfor skal man først danne sig et overblik om alt er ok og at man ikke har stærke smerter. Derudover er det vigtigt at man har overvejet hvordan man kommer op før man begynder at rejse sig.

At forsøge at rejse sig trods stærke smerter. I dette tilfælde er det bedst at man forsøger at tilkalde hjælp, enten over telefon eller over dit nødkald.

At bevæge sig mindre efter et fald! Dette er et meget vigtigt punkt. Undersøgelser viser at de fleste seniorer, der har oplevet et fald ofte bevæger sig mindre efterfølgende på grund af frygten for et nyt fald. Her er det netop vigtigt at holde sig i gang for at bevare stærke muskler og et godt balanceapparat.

De færreste går rundt med mobilen på sig hjemme

-og det kan gøre det svært at tilkalde hjælp i de situationer, hvor man ikke kan komme op ved egen hjælp.

Derfor har vi en særlig afdeling i vores vagtcentral som netop overvåger nødkald hos borgere i eget hjem eller ude.

Vi hjælper døgnet rundt hvis du er i nød:

Vores service:

Rekvirering af hjælp ved fald og ved alle akutte og livstruende situationer – 24/7

Hvis du kan komme op, guider vi dig over nødkaldet og hjælper dig hele vejen

Vi kan også være behjælpelige med at tilkalde pårørende eller naboer hvis dette ønskes

Vi bliver i nødkaldet indtil du er tryg igen

Tryghedssamtaler; vi kan ringe på aftalte tidspunkter og høre om du er ok for at være sikre på, at der ikke er sket noget

Vores nødkald virker i hele landet – du behøver ikke fastnet

Den bedste løsning til alle der vil give sig selv eller deres pårørende mere tryghed

*Der betales et depositum for lån af nødkaldet på kr. 750,-

Vi har gjort det nemt for dig.  Ved bestilling kan du blot låne nødkaldet GRATIS* så længe du ønsker at være kunde hos os. Du betaler kun for at vores tryghedsrådgivere passer på dig – døgnet rundt.

Vi har gjort det nemt for dig.  Ved bestilling kan du blot låne nødkaldet GRATIS* så længe du ønsker at være kunde hos os. Du betaler kun for at vores tryghedsrådgivere passer på dig – døgnet rundt.

*Der betales et depositum for lån af nødkaldet på kr. 750,-

© Copyright - CEKURA A/S | Amagerbrogade 41, 1 | 2300 København S | Tlf: 32 31 60 50 | E-mail: mail@cekura.dk | CVR: 34046352

8 øvelser til at forebygge fald

Få tilsendt øvelserne til din email
Modtag øvelserne
close-link
Click Me