Chat with us, powered by LiveChat

Sådan ved du at du er dehydreret

Tørst er naturligvis kroppens vigtigste signal på at du skal have noget at drikke.  Nogle af de mere alvorlige tegn på dehydrering er:

Sløvhed
Mundtørhed
Begrænset vandladning
Bevidstløsheded (ved alvorlig dehydrering)

Sådan ved du at du er dehydreret

Tørst er naturligvis kroppens vigtigste signal på at du skal have noget at drikke. Nogle af de mere alvorlige tegn på dehydrering er:

Sløvhed
Mundtørhed
Begrænset vandladning
Bevidstløsheded (ved alvorlig dehydrering)

Derfor er ens alder alfgørende for, hvor hurtigt man bliver dehydreret

Med alderen er der mange, der føler sig mindre tørstige og kan derfor komme til at overse at de er dehydrerede. En anden vigtig faktor, der øger risikoen for dehydrering er, at væskeindholdet i ens krop med alderen bliver mindre.

Hvis man tager vanddrivende medicin kan væsketabet – og dermed riskoen for dehydrering blive endnu større.

Derfor er ens alder alfgørende for, hvor hurtigt man bliver dehydreret

Med alderen er der mange, der føler sig mindre tørstige og kan derfor komme til at overse at de er dehydrerede. En anden vigtig faktor, der øger risikoen for dehydrering er, at væskeindholdet i ens krop med alderen bliver mindre.

Hvis man tager vanddrivende medicin kan væsketabet – og dermed riskoen for dehydrering blive endnu større.

Så meget væske skal du drikke

Ældre med god appetit Ældre med lille appetit (fx ved sygdom)
Vågner 1 glas vand 1 glas vand
Morgenmad 1 glas skummet- eller minimælk og 1 kop te eller kaffe 1 glas sødmælk og 1 kop te eller kaffe
Formiddag 2 glas vand, appelsin- eller æblejuice 1 glas juice og 1 glas energirig drik
Frokost 1 glas kærnemælk 1 glas sødmælk
Eftermiddag 1 glas vand, appelsin- eller æblejuice og 1 kop te eller kaffe 1 glas energirig drik og 1 kop te eller kaffe
Middag 1 glas kærnemælk, øl eller vin 1 glas øl eller vin
Aften 1 glas vand og 1 kop te eller kaffe 1 glas energirig drik og 1 kop kaffe eller te

Læs mere: Sådan forebygger du fald med 8 enkle øvelser som kan laves derhjemme.

Vi har samlet 8 øvelser der effektivt styrker balance og muskler med det formål, at reducere risikoen for at falde. Se øvelserne på ved at klikke her, eller tilmeld dig vores nyhedsmail, hvor du både får tilsendt øvelserne på PDF, samt mange andre spændende tips til sundhed, glæde og velvære.

8 øvelser til at forebygge fald
 
Modtag mails

8 øvelser til at forebygge fald
 
Modtag mails

close-link
Hvis uheldet er ude:
Sådan kommer du korrekt op efter et fald.
Få tilsendt vejledningen 
Modtag vejledning

close-link