Man kan selv gøre meget selv for at mindske risikoen for at blive overfaldet eller udsat for tricktyveri hjemme. Vi har gennem næsten 11 år hjulpet vagtvirksomheder, kommuner og helt almindelige borgere, og vi har her samlet nogle enkle råd til, hvordan man kan blive mere tryg.
Man tænker ikke over det …
…men ældre er meget udsatte når det handler om berigelseskriminalitet. Her er der nemlig tale om en hel særlig form for kriminalitet, hvor det ofte er en planlagt handling – og der er nogle få, men bestemte ting, som gerningsmanden lægger mærke til, før han sætter sin plan i værk.
Lukker selv op for tyven
Overraskende mange der bliver bestjålet lukker faktisk selv døren op for tyven. Her er en indbrudsalarm ikke til særlig meget hjælp. Det er blevet mere og mere udbredt blandt kriminelle at udgive sig for at være hjemmehjælper eller madudbringer. Ofte er gerningsmandens strategi at holde øje med boligen – notere hvem der kommer, samt hvornår, for derefter at slå til. For at kunne tilkalde hurtig hjælp i disse situationer er en sikkerhedsalarm, som man har i lommen eller om halsen, det bedste.
Hvad er det så gerningsmanden lægger mærke til?
Kommer der hjemmehjælp på faste tider? Bliver der bestilt mad udefra? Eller plejer man at få besøg på bestemte dage og tidspunkter? Det er de mønstre, der er interessante for en potentiel tricktyv. Når han eller hun kender mønstrene, er det desværre nemt for vedkommende at banke på og udgive sig for at være hjemmeplejen eller madudbringeren – netop på det tidspunkt, hvor borgeren forventer at der kommer nogen.
Hvad kan man selv gøre?
- Send ikke de forkerte signaler
Mange af vores alarmbrugere har en nøgleboks som ekstra sikring. Med nøgleboksen kan man give udvalgte personer adgang til sin bolig. Mens nøgleboksen er en god sikkerhed mod at man ikke selv kommer til at lukke nogen ind er der dog nogle vigtige forholdsregler man skal huske! Har du for eksempel en nøgleboks foran din indgang, er dette ofte et tegn på, at der måske bor en ældre person, der kan blive et nemt offer. På samme måde som med nøgleboksen gør det sig også gældende for andre hjælpemidler, fx rollator, hjælpehåndtag og alt andet, der viser, at der bor en ældre eller en svækket person i boligen. Derfor anbefaler vi altid at placere disse ting, så man ikke kan se dem udefra. Vi har gode erfaringer med dette, derfor kan du hos os bestille en lille og diskret nøgleboks, som du nemt kan installere et sted, hvor det ikke er synligt udefra. - Hellere tage fejl end at lukke en fremmed ind
Der bliver ringet på døren, men man har ikke en aftale med nogen. Personen på den anden side af døren fortæller dig, at han har en pakke, eller at han skal aflæse vandmåleren. Du har på den ene side ikke lyst til at lukke den fremmede ind, men på den anden side har du heller ikke lyst til at havne i en pinlig situation – for hvad nu, hvis det rent faktisk er postbuddet, eller manden fra Brunata, der skal aflæse måleren? Her gælder et simpelt råd: hvis du er i tvivl, så lad være med at lukke vedkommende ind. Hvis det er en fornuftig person, der står på den anden side af døren, vil han eller hun udmærket forstå din situation og ikke bebrejde dig noget. Derfor skal du ikke være bange for at gøre nogen kede af det utilsigtet. - Aftale et præcist tidspunkt
Det vil være hensigtsmæssigt at aftale et præcist tidspunkt med dem, de skal ind hos dig. Det kan fx være mellem kl. 12 og 13.
- Klip hækken ned – lad naboer kunne se udefra
Det er et lidt kontroversiel råd men der er mening med galskaben. Tricktyve og indbrudstyve vil for alt i verden ikke opdages – når der er et godt udsyn udefra er der ikke nogle steder at skjule sig for en tyv. - Ring til pågældendes firmanummer
Udgiver personen sig for at være hjemmeplejen, håndværkeren, varmemåleren eller andre, kan du med fordel spørge, hvilket firma han kommer fra. Derpå kan du bede personen vente, mens du ringer til firmaets hovednummer og beder dem om at bekræfte, at de har sendt en person ud til dig. I de fleste tilfælde har de en køreplan for deres ansatte og kan hurtigt bekræfte eller afkræfte, at en af deres medarbejdere er ude på din adresse.
Mobilen er ikke til meget hjælp hvis man bliver overfaldet eller en uønsket person kommer ind
… en del mennesker har stor tiltro til deres mobiltelefon. Men der er en god grund til at både kommunens personale, der arbejder med psykisk sårbare, samt parkeringsvagter og andre, der arbejder i en udsat position, ofte går med personlig alarm. Tiden fra man har trykket på alarmen til man får hjælp er meget kortere end når man bruger sin mobiltelefon og man er automatisk i kontakt med en vagtcentral som kan se ens position, og sende hjælp – selv om man ikke er i stand til, eller har tid til, at sige noget i alarmen.
Det er derfor, vi stærkt anbefaler at man sikrer sig med en personlig alarm. Her kan vi se om man er hjemme eller ude, når der sker noget, og hjælpen bliver straks sendt til ens position. Ud over det kan man gennem alarmen også få fat på naboer eller familie, der bor tæt på, således at hjælpen kan komme frem endnu hurtigere.
Og husk – den bedste sikring er et godt forhold til din nabo! Tal med hinanden, fortæl hvornår I ikke er hjemme, aftal at holde øje med hinandens boliger!
Over 6.000 mennesker i over hele Danmark bruger dagligt vores personlige alarmer
Nu kan du låne en alarm af os mod depositum og få hjælp med et enkelt tryk.
Personlig alarm
✓ Straks kontakt til vagtcentral 24/7
✓ Vi kan sende hjælpen direkte til dig
✓ Lånes ud mod depositum